Mi a címke?

Képzeljünk el egy borszaküzletet tele különböző borokkal a világ minden tájáról. Melyiket fogjuk levenni a polcról? Mit nézünk meg először a borban?

Hisszük, hogy a címke öltöztet, megkülönböztet, egyedivé és különlegessé tesz, érzéseket vált ki. Megmutatja, hogy ki készítette a bort, milyen színvonalat képvisel a pincészet és milyen minőségre számíthatunk a felbontás után. A jó minőségű bor megköveteli a kiváló minőségű, igényes címkét, amivel üzeneteket fogalmazunk meg saját stílusunkról, precizitásunkról.

Nyomdánkban a címkenyomtatás nem ott kezdődik, hogy a készen kapott grafikát elküldjük a gépekre és nem ott végződik, hogy átadjuk partnerünknek. Igény esetén, tanácsadással segítjük mind a kivitelezést, mind a felhelyezést, nem is beszélve a különböző nyomdai technikák, professzionális gépek és papírfajták bemutatásáról.

Mit gondolnak erről azok a sikeres designerek és tervezők, akikkel együtt dolgozunk? Ipacs Gézát, az Apacs Stúdió és Fajcsák Bencét, a Color and Code tervező iroda designereit kérdeztük.

“Megtervezem a címkét, majd megtalálom azt a nyomdát, aki képes kivitelezni az elképzeléseket. A Soltész Prémium (Bukta Imre) borcsaládnál már tudtuk, hogy létezik ez a nyomda, így ennél a sorozatnál nem is az volt a kérdés, hogy nyomdatechnológiailag megoldható-e, hanem inkább az, hogy egy ilyen típusú sorozatgyártásban, a puha címkepapírra történő nyomtatás mennyire gyakorol elszívó hatást az eredeti tervre. A hagyományos címkepapír rusztikusabb, elszívóbb, aminek a következménye, hogy a színek nem tudnak annyira élénkek lenni. Ezeknél a festményeknél ez szóba sem jöhetett, mert a művészeti alkotások színeit, élénkségét hűen kellett visszaadnunk. A művésszel, Bukta Imrével nagyon sok egyeztetési fordulót jelentett az, amire végül el tudta fogadni, hogy a nyomtatott felület már nagyon közelít az eredeti műhöz. Végeredményben sikerült a nyomdának az eredeti tüzességet és színdominanciákat a címkében is megvalósítani. 

Az Ostoros címkecsaládnál is 3D-s megoldással dolgoztunk. Azt gondolom, hogy egy tervnek működnie kell, mindenféle varázslat nélkül is. Ha a terv nem jó, akkor a technológia sem tudja feljavítani az eredményt. Viszont a letisztult, egyszerű címkéknél, bizonyos motívumoknál a technológia adja hozzá azt a plusz kidolgozottságot, ami még átgondoltabbá, még kifinomultabbá teszi a terméket.Ipacs Géza

offset_4 offset_3

Annál többet nem is kell tudnia egy címkének, minthogy a Vásárló le akarja venni azt a polcról. Ma annyira színes és zsúfolt a vizuális környezetünk, hogy a címketervezésnél próbálok a minimál stílusba menekülni. Lehet, hogy a legfeltűnőbb az, ami nem annyira feltűnő. Egyedül azt próbálom megoldani, hogy a  palack a lehető legelegánsabban legyen felcímkézve. Egyre jobban szeretem a fekete-fehéret vagy a monokróm megjelenést és szeretek sokkal többet játszani a domborítással, fóliákkal, anyagokkal, a matt-csillogó felszínekkel vagy a kivágásokkal. Funkcionalitás és esztétika szempontjából is jobban szeretem, ha egy nagy címkét használok, amelyen próbálok minden adatot, visszafogottan, de ízlésesen elhelyezni. A kötelező adatok leírása mellett, ha van az adott bornak sztorija, akkor megpróbálom a lehető legfrappánsabban rácseppenteni azt a címkére. Ezek az irányelvek voltak segítségemre a Tóth Ferenc Pincészet Superior borcsaládjának tervezésénél is, ahol mindegyik bor ugyanazt a vonalvezetést követi, mégis mindegyikben van valami egyedi design elem, ami kifejezetten annak a bornak a történetére utal.” Fajcsák Bence

offset_4 offset_3