Szabó M. Kata, a Törley grafikusa járt nálunk, aki – a sokéves munkakapcsolat során – már jó pár gépinduláson részt vett a nyomdánkban. Az új Törley címkék tervezése kapcsán ismét ellátogatott hozzánk, ahol a tervezésről, a címkékről és a nyomdai technológiákról beszélgettünk.
Mi előzi meg nálatok a gépindulást? Mikor kerülhet a nyomdába a megtervezett címke?
Magával a címketervezéssel indul a folyamat. Ha az elkészült grafikát mindenki elfogadta, s mindenkinek megfelel, akkor egyeztetek a nyomdával, hogy milyen megoldásokkal, technológiával lehetne megvalósítani a tervet. Ha megkapom a visszaigazolást, akkor újra átnézem az egészet, hogy biztosan megfelelőek legyenek a színek, megfelelő mennyiségű szín legyen, illetve szövegileg, formailag is stimmeljen. Ha minden rendben, akkor elindulhat a nyomtatás, amelyen én is részt szoktam venni, ha új címkéről van szó. Ez az úgynevezett gépindulás, ahol személyesen is egyeztetünk és a nyomdában úgy állítják be a színeket, hogy nekem is megfeleljen.
Mióta dolgozol együtt a nyomdával?
Én 2002-ben jöttem a Törleyhez, s azóta dolgozom együtt a Varga Nyomdával is. Már előtte is volt pár munkám, amit itt készítettem el, így ez a kapcsolat már több, mint 20 éve tart.
Hogyan jellemeznéd a közös munkát?
Nagyon jó kapcsolatban vagyunk már az elejétől fogva. Van kitől kérdezni, segítenek, tanácsot adnak abban is, hogy ár-érték arányban melyik technológia, nyomtatás a számunkra legmegfelelőbb.
![torley](https://varganyomda.hu/wp-content/uploads/2021/09/IMG_3158-e1632821821425.jpg)
A nyomdatechnológia fejlődése mennyiben változtatott a tervezés folyamatán?
Sokkal nagyobb szabadságot ad, hogy nem kell korlátok között terveznem. Nem abból indulok ki, hogy mit tudunk megvalósítani, hanem hogy mi az, ami tetszik nekünk. Ha mindenki elégedett egy tervvel, akkor a nyomdával közösen kezdünk el gondolkodni azon, hogy miként valósítható meg. Szerencsére ritka, hogy azt mondják valamire: ez kivitelezhetetlen. Általában az a jellemző, hogy segítenek megtalálni azt a technológiát, amelyikkel – ha kicsit módosítva is a címkét – olyan lesz a végeredmény, amelyet mi szeretnénk. A nyomdatechnológia elképesztő ütemben fejlődik az egész világon, s szerencsére a Varga Nyomda lépést tart ezzel. Sokszor kapok új információkat tőlük az éppen elérhető, innovatív technológiákkal kapcsolatban, amelyek segítik a tervezési folyamatokat és még több teret adnak a fantáziának.
Mennyi időbe telik egy, új Törley címke megtervezése?
Változó. Van, amikor elsőre elfogadják az elkészített terveket, míg máskor sok egyeztetés, átdolgozás szükséges ahhoz, hogy a végeredmény kifogástalan legyen. Sok múlik azon ki a célközönség, hiszen nem mindegy, hogy 40+-os vagy éppen 20+-os korosztály számára készül, ahogyan az sem, hogy férfiak vagy nők a vásárlók. Ezek mind-mind nagyon sokat nyomnak a latban egy-egy címke megtervezésekor.
Mennyire számít a csomagolás, a címke a borok, pezsgők esetében? Növelheti akár az eladások számát is?
Nagyon sokat. Elsőként mindig abból kell kiindulni kinek mi a fontos. Természetes a borásznak a bor, nekem grafikusként pedig a csomagolás, a címke. Bárki bármit mondhat, de az első benyomás rengeteget számít. Az emberek többsége, ha tetszik valaminek a csomagolása leveszi a polcról a terméket, ha nem, akkor pedig mást választ. Persze számít az is mi van ráírva. Például, ha azt olvassák, hogy Laurent-Perrier, akkor – ha nem is olyan jó a címke – megveszik, de ez már a márka marketingértéke, hírneve miatt van. A középkategóriás boroknál, pezsgőknél azonban elengedhetetlen a vonzó csomagolás, mert először az alapján választ a vevő, utána pedig az italok minősége az, ami őt visszatérő vásárlóvá teszi. Volt olyan termék nálunk, amelynél a csomagolást, a címkét mi ajánlottuk a vezetőség felé, s bár ők nem értettek egyet velünk, mégis forgalomba hoztuk. Hatalmas sikert aratott a dizájn és ez az eladások számában is mérhető volt.
![torley4](https://varganyomda.hu/wp-content/uploads/2021/09/IMG_3177-1.jpg)
Van kedvenc nyomdai technológiád?
Az ofszet nyomtatás a kedvencem, s teljesen beleszerettem a szitanyomásba, amelyet sajnos mi még nem tudtunk teljeskörűen alkalmazni a Törley-nél, mert egyelőre csak öntapadós címkéknél érhető el. A Varga Nyomda most éppen azon kísérletezik, hogy a nem öntapadós címkéknél is alkalmazható legyen. A másik nagy favoritom a 3D fólia nyomtatás, amelynek lényege, hogy a címkéből bizonyos részek kiemelkednek, térhatásúvá válnak. Egyelőre még nem készült olyan csomagolás, ahol ezt tudtuk volna alkalmazni, de a terveim között szerepel, hogy készüljön egy 3D fólia nyomtatású címkénk is.
Hogy sikerült a legutóbbi gépindulás? Milyenek lettek az új Törley címkék?
Nagyon jól sikerült! Menetközben papírt kellett váltsak, mert rájöttem, hogy nem az igazi a végeredmény. Szerencsére találtunk egy gyönyörű, hófehér papírt, amelyen tökéletesen mutatott a teli arany nyomtatás, úgyhogy én teljes mértékben elégedett vagyok.
![Cimke](https://varganyomda.hu/wp-content/uploads/2021/09/Cimke.jpg)
Ennyire számít a papír? Milyen típust szoktatok használni?
Mondhatjuk, hogy ez az alapja a jó címkének. Az egyik papírgyár -amelyik ráadásul a világ egyik legjobban használt papírját biztosította – megszűnt, így most az általuk gyártott papírnak keressük az alternatíváját, amelyik minőségben, ár-érték arányban, illetve strapabíróságban is megfelelő a számunkra. Reméljük minél előbb sikerül megtalálni.
Annyit árulj még el nekünk, hogy mi a kedvenc pezsgőd és melyik a kedvenced a Törley kínálatából?
A prosecco-kat szeretem nagyon. A Törley-től pedig a François President Brut a kedvencem, annak a címkéje is a Varga Nyomdánál készül.