Partnerünk, a Juhász Testvérek Pincészete – Juhász Ádámmal beszélgettünk

Partnerünk, a Juhász Testvérek Pincészete – Juhász Ádámmal beszélgettünk

Varga NyomdaHány éve veszel részt aktívan a pincészet életében? A címke körüli teendőket is átvetted ekkor?

2015. januárjában csatlakoztam be hivatalosan is a pincészet munkájába. A címkézés körüli teendők egy részét azóta is Édesapám intézi: a rendeléseket, a leltár nyilvántartást. Amikor átvettem a borászat egy részét, akkor a címkék már némileg elavultak voltak. Azt vettem észre, hogy tipográfiai szempontból nagyon sokszínűek, nem volt egységes betűtípusunk vagy egységes címkevonal. Ezért a nyomdai grafikusokkal közösen és egy független szakértővel kezdtük el őket fejleszteni, egységesíteni, megújítani, egyszóval színvonalasabbá tenni egy minimális ráncfelvarrással. Az volt a cél, hogy az azonos kategóriájú borok azonos betűtípust és arculatot kapjanak. Emellett viszont nagyon figyeltem arra, hogy a Szülők által elkezdett vonalba csak kismértékben nyúljak bele.

Emlékszel rá, hogy zajlottak az első címketervezések még a kezdetekkor?

A márkanév, a címkeforma és a tartalom eredetileg Ipacs Géza nevéhez köthető. Géza úgy tervezi a címkéit, hogy nagyon sokat kommunikál a megrendelővel és megpróbálja valahogy a megrendelő személyiségét is beleszőni a címkébe. Édesapám és Nagybátyám hagyományos, vidéki értékrendű emberek, akik konzervatívak bizonyos kérdésekben, ezért mindenképpen valamilyen letisztult, egyszerű címkében kellett gondolkodni, amit Géza szeretett volna, magával a formavilággal különlegessé tenni. Maradt tehát a tradicionális designnál, viszont egy különleges címkeformát alkotott meg, ami – most már tudjuk – hosszú távon is jó döntésnek bizonyult, mert annyira egyedi, hogy messziről is felismerni és semmi mással nem téveszthető össze. Amikor ezek az alapcímkék már futottak, akkor elkezdtük szegmentálni a borainkat, így kialakult az erős alapra egy prémium kategória, aminek az első képviselője a Gesztenyés borunk volt, a 2006-os évjáratból. Ekkor a palack formája is változott Bordeaux-iról Burgundy-ra, ezen kívül kapott egy papírcsomagolást is, amit szintén a nyomda készített.

Varga NyomdaMennyire vagy tájékozott és tudatos a címketechnológiákban? 

Már a kezdetektől dombornyomással készülnek a címkéink, ezenkívül a fóliákkal szeretünk játszani. A boraink jelentős része (több mint 2/3-a) az áruházak polcain kerül értékesítésre, ahol különösen fontos, hogy a 100 bor közül leugorjon a fogyasztóhoz és nagyon könnyen felismerhető legyen. Ezt a hatást a fóliákkal és domborral való játékkal érjük el, azaz a figyelemfelkeltő technológiákkal.

A legújabb címkétek az Eufória, ez az irány már a Te elképzeléseidet képviseli?

Van egy nagyon jó barátom, aki ipari formatervező és tájépítész, de grafikusként is szépen megállja a helyét. Szerettem volna, hogy egy hűvös eleganciát sugalljon ez a címke, de mégis a fiatalos, lendületes, trendi üzenet is átjöjjön rajta keresztül. Az égszínkék, ezüst és fehér színkombinációkat én határoztam meg és hozzá kiválasztottam egy prémium Prosecco üveget, amihez a címkeformák közül az egyedi passzolt a leginkább. A névválasztásban a barátom ötleteire hallgattam. Az Eufória pont azt az érzést írja le, amit egy finom pezsgő megkóstolásakor érzünk, a játékosságnak és a buborékoknak köszönhetően, főleg ünnepi alkalmakkor, amikor a legtöbben felbontanak egy pezsgőt. Amit utána ebből kihoztunk – az Krisztián fantáziájának köszönhető. A szitalakk, a dombor, a tipográfia és a papírválasztás is mind nagyon különleges lett, amely megállja a helyét akár jégben, akár hűtőben.

Nagy mennyiségben készítetek bort, amit azt jelenti, hogy rengeteg címkére van szükségetek. Minden gépinduláson itt vagytok vagy már bíztok annyira a nyomdában, hogy csak a kiszállítást várjátok?

Ha változás van a címkében, akkor minden esetben itt vagyunk gépinduláskor. Utángyártásnál viszont már megbízunk a nyomdában, hiszen a nagy mennyiség ellenére nagyon gördülékenyen és gyorsan tudnak reagálni a kéréseinkre és a változásokra is.

Juhász Ádám

Fotó: Busák Attila